Onderzoeksinstituut TNO werkt aan een systeem dat mogelijk vele levens kan besparen, doordat het botsingen tussen (vracht)auto's en fietsers helpt voorkomen. TNO verwacht dat het systeem over vijf tot acht jaar op de markt komt.
TNO ontwikkelde een waarschuwings- en noodremsysteem waarbij auto's en vrachtwagens via sensoren en chips communiceren met andere weggebruikers. In gevaarlijke situaties zorgt het systeem ervoor dat het voertuig automatischafremt. Daarmee moet CAEB (Cooperative Automatic Emergency Braking) bijdragen aan het terugdringen van met name het aantal ongelukken met fietsers.
TNO is met diverse partijen in overleg om te kijken wie het CAEB-systeem op de markt gaat brengen. "We kunnen geen namen noemen, maar binnen vijf tot acht jaar kan de consument het systeem kopen en voor die tijd zijn vrachtwagens en bussen er al van voorzien", zegt Maurice Kwakkernaat van TNO.
Dat is volgens Kwakkernaat ook nodig voor de verkeersveiligheid, want terwijl het aantal verkeersdoden in Nederland ongeveer gelijk blijft op circa 650 per jaar neemt het aantal verongelukte fietsers en zwaargewonden licht toe. In Nederland worden jaarlijks zo'n 8.100 fietsers na een ongeval in het ziekenhuis opgenomen; zo'n tweehonderd fietsers overlijden jaarlijks na een ongeluk. De 'dode hoek' bij vrachtwagens is in dit verband al jaren berucht. Kwakkernaat: "Statistieken laten zien dat bij tachtig procent van de dodelijke fietsslachtoffers een auto betrokken is. Omdat er steeds meer fietsers komen, moeten we dit aanpakken."
Om het aantal slachtoffers onder fietsers en voetgangers terug te brengen, wil TNO voertuigen standaard voorzien van CAEB. Daarnaast zou CAEB in fietsen moeten worden geïntegreerd of worden gecombineerd met sensoren langs de weg op verkeersonveilige plekken in de stad.
Bron: www.ed.nl